La iniciativa “100tífiques” porta 180 investigadores a les escoles catalanes per fomentar la vocació científica entre les nenes i els nens i destacar la rellevància de la dona a la ciència
04
Feb.

El dimarts 11 de febrer se celebrarà la que serà la segona edició de “100tífiques”, un esdeveniment massiu per fomentar les vocacions cientificotècniques entre les nenes i nens de les nostres escoles en coincidència amb el “Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència. Organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST), en col·laboració amb el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, la iniciativa oferirà 166 xerrades divulgatives simultànies al mateix número d’escoles catalanes, per part de més de 180 investigadores del món de l’empresa i de centres de recerca i universitats (“100tífiques”), tot mobilitzant 15.000 alumnes de 6è de Primària i 1r d’ESO.
Segons la UNESCO, només un 37% de dones opta per fer carreres STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Davant això, “100tífiques” fa visible i destaca la rellevància actual del paper estratègic de les dones a la ciència i la tecnologia, tant al sistema de recerca públic com al privat, i motiva les nenes, especialment, i els nens pels estudis de ciència i tecnologia, trencant estereotips de gènere. Igualment, i en paral·lel, el seu format impulsa vincles i dinàmiques col·laboratives entre científiques del sistema públic i del privat; i també amb altes directives d’empresa i prescriptores de les polítiques públiques.
La concepció de “100tífiques” i la seva estratègia divulgativa, adreçada a l’última etapa de la primària i el principi de l’ESO, s’inspira en un veterà acte de disseminació científica, promogut conjuntament per l’FCRI i el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, com és el “Dia de la Ciència a les Escoles”, i es basa en la constatació que els estereotips de gènere sobre la capacitat intel·lectual apareixen aviat, a partir dels 6 anys, i influeixen en els interessos de les nenes, tal com ha afirmat en diverses ocasions des de 2017 la revista Science.

Ada Yonath, premi Nobel de QUÍMICA 2009, en l’edició passada, essent entrevistada per una alumna.