El Museu del Ferrocarril, Móra la Nova

Ds.
27
Març

Móra la Nova, amb una extinció de 15,9 km2, es troba ubicada a l’esquerra del riu Ebre entre Ascó a 15 km al nord i Tivissa a 13 km al sud. Forma part de la comarca de la Ribera d’Ebre i és coneguda perquè compta amb una de les infraestructures ferroviàries més majestuoses de tot Catalunya. L’estació va entrar en funcionament el 1880, i va estar operativa fins als anys setanta.

Móra la Nova estava situada en el punt clau de la línia de ferrocarrils que enllaçava directament Barcelona amb Madrid, ja que està a uns 150 km de Barcelona i a uns 180 km de Saragossa. A això la convertia en un dels 4 centres neuràlgics de la xarxa ferroviària de la línia, perquè les locomotores de vapor s’havien de substituir passats els 150-180 km. A més a més, els trens de mercaderies no eren directes, havien de parar en una estació per classificar-ne la mercaderia i distribuir-la cap a la destinació correcta i Móra la Nova era una de les poques estacions que oferia aquest servei.

Del 1880 al 1970, Móra la Nova va viure de la indústria del ferrocarril, tot acollint gairebé un centenar de màquines i donant feina a més d’un miler d’operaris. No obstant això, el bon funcionament de les infraestructures les locomotores de vapor van ser substituïdes, a poc a poc, per les elèctriques, ja que el seu funcionament era més rendible i econòmic, fent que la indústria ferroviària quedés relegada a la història de la vila. L’any 2010 es va inaugurar el Museu del Ferrocarril de Móra la Nova que, gestionat per l’Associació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial i formada per antics treballadors del sector ferrocarril, té la finalitat de recuperar la memòria d’aquesta indústria. 

El punt de partida de la visita guiada és la Torre de l’Enclavament, construïda el 1928 per l’empresa americana General Railway Signal. Les excel·lents vistes de la Torre al recinte ferroviari permetia el control de tots els trens, tant de passatgers com de mercaderies. En aquest espai també podrem gaudir d’una reconstrucció de l’oficina del cap d’estació així com del taulell de venda de bitllets i una sala audiovisual. A continuació, passarem a veure una rèplica del Pont Giratori, de 23 m de diàmetre i 70 tones, que permetia girar les locomotores i col·locar-les correctament a la via. Tot seguit el recorregut ens portarà fins al Taller de material rodant, on es fa el manteniment de les locomotores MEME i TRO que funcionen com a trens turístics dins del recinte i que són la principal atracció de la canalla i dels pares.

 

 

 

 

 

 

Per finalitzar la visita ens endinsarem a la Cotxera del tren històric turístic, on es pot conèixer la història ferroviària a través de les diferents locomotores que s’apleguen en aquest espai. Des de les locomotores a vapor fins a les elèctriques, passant per les dièsel, les de viatgers i les de mercaderies, fins arribar a la joia de l’espai, la locomotora de vapor 241F-2238, encarregada de moure els trens de la línia entre Barcelona i Madrid.

Si la visita al Museu se us fa curta i us heu quedat amb ganes de més gresca, el Museu ofereix diverses activitats per gaudir-les amb tota la família:

  • Passeig amb la vagoneta “El Tro” i la locomotora “MEME” per les infraestructures del Museu.
  • Visites teatralitzades: “Un passeig per l’Estació” i “L’Esperit del Nadal”.
  • Festa del tren en substitució dels Dies del Museu.

 

 

Contacte

Museu del Ferrocarril a Móra la Nova

Adreça: Carrer Estació Renfe s/n, 43770, Móra la Nova, Tarragona

Telèfon: 676 640 345

C/E: museuferrocarrilmoralanova@gmail.com

Web: http://museuferrocarril.cat

 

 

Avís legal / condicions d'ús